Det där med bögar och homosexuella

Precis som varje morgon förgyller morgonpasset i P3 mina öron varje morgon när jag står och fixar iordning mig för dagen. Ni som lyssnar på programmet vet att det varje halvtimme är avbrott för nyheter, ni som inte visste det vet det nu, och idag sa det någonting som irriterade mig något så otroligt. Bara nyheten i sig gjorde mig frustrerad, då den handlade om människor som mördats i Irak, bara det räcker gott och väl som hemskhet. Men det jag reagerade på var hur de lade upp nyheten. Det förefall så att de mördade människorna var män, som attraheras av män, det vill säga homosexuella. Men det nyhetsuppläsaren hela tiden återkom till var ordet bög.

Ni kanske tycker det är onödigt att reagera på något sånt men det gjorde mig så arg, för det lät verkligen nedlåtande när hon tilltalade dessa mördade människor som bögar, med betoningar på just det ordet. I samhället vi lever i förekommer bög som skällsord, i nästan varje buss står det på minst ett säte "jävla bögjävel". Jag vet inte hur det är med er, men det ger i alla fall mig dåliga signaler från programmet.

Det fick mig även att tänka på något min pojkvän sa för några veckor sen. Han berättade att jag fått han att ändra hans syn på homosexuella "jag säger inte bög längre, jag använder ordet homosexuell". Jag tyckte det var så fint och bra sagt och för mig var det ett sätt att visa respekt, något jag tyckte nyhetsinslaget helt saknade. Så hur förhåller ni er till orden bög och homosexuell, tycker ni det är någon skillnad?

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=2780911

Lyssna gärna på inslaget och bilda er en egen uppfattning!

Kommentarer
Postat av: E

Säger aldrig ordet "bög", kanske just för att det blivit stämplat som ett skällsord. Eller jo jag kan använda ordet, men isåfall för att just beskriva att någon är homosexuell, utan en negativ betoning liksom. Men det är synd att det blivit så känsligt också :/

2009-04-25 @ 23:18:01
URL: http://ecsm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0