Likt och olikt

 Har ni läst avigsidan i UNT? Det här stod idag, vet att det är mycket text, men är så helt underbart så det måste läsas!

 

 

Kostråd –slut på debatten


Kostråden haglar över oss från alla håll. Forskarna träter och olika födoämnen höjs ena stunden till skyarna för att kort efteråt förklaras vara i stort sett dödande. De olika dieterna avlöser varandra i en ström strid och debatten är stundtals het. Men lyckligtvis finns det åtminstone en kunnig läkare som kan sätta stopp för spridningen av många vanföreställningar. De nedan återgivna hälsoråden förmedlades till mig via en apotekare, så de måste vara riktiga.

Fråga: Bäste doktor, ska jag äta mindre kött och istället mer frukt och grönsaker?

 

Svar: Grönsaker är nyttigt, men du måste lära dig att förstå litet grundläggande matlogik. Vad äter en ko? Gräs och hö. Och vad är det? Jo, grönsaker. Nötkött är alltså inget annat än koncentrerade grönsaker. Om du behöver spannmål kan du äta kyckling. Samma gäller för griskött – en rejäl fläskkotlett kan ge dig upp emot 50 % av rekommenderat intag av grönsaker.

 

Fråga: Ska jag undvika alkohol? 

 

Svar: Absolut inte. Vin framställs av frukt. Konjak är destillerat vin, vilket innebär att man tagit bort vatten från de fruktiga delarna så att du får i dig ännu mer nyttigheter. Öl och många spritsorter tillverkas av spannmål, eller av den nyttiga potatisen. Skål!

 

Fråga: Är det ohälsosamt att äta stekt eller friterad mat? 

 

Svar: Lyssnar du inte på mig? Numera används vegetabiliska oljor till stekning ochfritering. Maten fullständigt dränks i dem. Hur skulle det kunna vara farligt att få i sig mer vegetabilier?

 

Fråga: Är choklad onyttigt?

 

Svar: Är du tokig? Kakaobönor är också vegetabiliska. Choklad är bland det nyttigaste du kan äta.  

 

Fråga: Hur beräknar jag mitt BMI?                                

 

Svar: Enkelt. Om du har en kropp och en vikt så är förhållandet ett till ett. Om du har du två kroppar blir förhållandet två till ett, och så vidare. Över 25 till ett är inte bra.

 

Fråga: Jag har hört att motion kan förlänga livet, är det sant?                         

 

Svar: Ett hjärta kan bara slå ett visst antal slag. Slösa inte bort dem på motion. Allting slits ut så småningom. Att tvinga hjärtat att slå snabbare kommer inte att förlänga ditt liv, det är lika befängt som att påstå att en bils livslängd ökar om man kör den snabbare. Vill du leva längre ska du hellre ta en tupplur.

 

Fråga: Vad finns det för fördelar med att idrotta?

 

Svar: Inga som jag kan komma på. Tänk också på den enkla sanningen ”ingen idrott – inga idrottsskador”.

 

Fråga: Men får jag inte bättre figur av att träna?

 

Svar: Absolut inte! När du tränar en muskel blir den större. Du ska bara träna om du vill bli tjockare.

 

Fråga: Är simträning bra för figuren?                        

 

Svar: Om simning vore bra för figuren, förklara då valarnas utseende.

 

Fråga: Men är det inte viktigt att komma i form?

 

Svar: Jovisst, men tänk på att ”rund”också är en form!

 

Henrik Lundström,         

UNT nr 147

 


Kommentarer
Postat av: Veronika

hahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahhahahahahahahhahahahhahahahahahahahahhahahahahahhahahahahhahahahahahha xD Kärlek på den<3

2009-06-02 @ 20:51:16
URL: http://avokadosallad.blogg.se/
Postat av: Malin

haha, klockrent XD <3

2009-06-03 @ 13:44:24
URL: http://jussing.blogg.se/
Postat av: Saaaaara

HAHAA De va nått av de bästa jag läst XD

2009-06-05 @ 22:46:50
URL: http://sakeromsara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0